PRONUNCIAMENT OFICIAL DE LA FEDERACIÓ INTERAMERICANA D'ADVOCATS EN CONTRA DE LES ACTUACIONS DEL GOVERN DE LA República Bolivariana de Veneçuela.

Simplement ens limitem a reproduir el pronunciament oficial de la Federació Interamericana d'Advocats sobre la situació a Veneçuela.

La Federació Interamericana d'Advocats (FIA), és una organització internacional d'advocats i estudiants de dret, que integra tots els col·legis d'advocats d'Amèrica, Espanya i França, a més d'Universitats, Despatxos d'Advocats i juristes membres individuals.

Desenes moral i Washington DC. (EUA), fundada el 1940 per al foment i preservació de l'Estat de Dret, de la Democràcia, de l'Administració de Justícia i defensa de l'exercici professional. Està degudament reconeguda per l'Organització d'Estats Americans (OEA), com a ONG i participa activament en programes conjunts en matèria de millora professional i davant la Comissió i Cort Interamericana dels Drets Humans. Entre els seus objectius hi ha el promoure l'Estat de Dret i la millora de l'administració de Justícia per mitjà de sistemes de justícia independents; promoure per mitjà de mitjans compatibles amb el compromís democràtic de la Federació, la preservació i defensa dels drets humans i les llibertats dels pobles que flueixen dels principis democràtics sobre els quals es van establir els seus països.

Els fets que van causar accions violentes i violacions als drets humans i convenis internacionals, es resumeixen en els següents termes:

ANTECEDENTS

1) En data 12 de febrer de 2014, (a Veneçuela se celebra el Dia de la Joventut), líders estudiants de diferents universitats del país, cridar a una marxa pacífica fins al Ministeri Públic (centre de Caracas), el contingut era que el govern busqués solucions al greu tema de la inseguretat, el desproveïment de productes de primera necessitat, inflació, aclariment sobre els 25 milions de dòlars de l'Estat que es van perdre, restriccions a la llibertat d'expressió, el desarmament dels col·lectius (paramilitars del govern) i la llibertat dels presos polítics.

2) La marxa es va dirigir al Ministeri Públic, on es tenia previst lliurar un pergamí de sol·licituds a la Fiscal General de la Nació Dra. Luisa Ortega Díaz.

3) La fiscal general de la República no va sortir a rebre el pergamí de peticions, per la qual cosa, es va donar per acabada la concentració i els líders estudiantils i Leopoldo López es van retirar.

4) Aproximadament una hora i mitja després, es van produir una sèrie de fets violents que van donar com a resultat l'assassinat de tres(3) persones, de (2) d'ells era estudiants que havien participat de la protesta.

5) D'allí en endavant van començar les protestes per part de dotzenes de milers de persones, les quals no han parat en tot el país i amb desenllaços sagnants. Denuncien repressió de cossos de l'Estat com la Guàrdia Nacional, milícia bolivariana i els col·lectius armats.

Pels fets suscitats a Caracas, el líder del partit d'oposició Leopoldo López, és sol·licitat per tribunals del país a l'haver-se-imputat huit delictes; entre ells, associació per delinquir, assassinat per motius fútils i innobles, terrorisme, instigació per delinquir i quatre prequalificacions, diversos dels quals després van ser retirats al no tenir suport algun.

Tot seguit, en raó d'aquesta circumstància, es van agreujar les manifestacions de carrers les quals han estat realitzades de forma pacífica per un gran sector de la població que marxen, caminen i protesten cívicament; sent reprimits, detinguts, ferits, torturats i assassinats.

El dia 18 de febrer, Leopoldo López va decidir lliurar-se a la justícia, assenyalant el govern que presumptament volien assassinar i era el seu deure protegir-. En lliurar el líder opositor a les autoritats veneçolanes, és traslladat als tribunals penals en companyia del president de l'Assemblea Nacional Diosdado Cabello, realizándosele l'audiència de presentació en el Centre Nacional d'Processats Militars (CENAPROMIL) deixant-lo detingut i incomunicat al centre militar tot i ser un ciutadà civil.

Al dia d'avui han estat processats a prop de 800 persones a nivell nacional, uns alliberats, altres detinguts i altres desapareguts en el sistema penitenciari. Hi ha desenes de denúncies per violacions de drets humans, retallament de la llibertat d'expressió, tractament i cruels inhumans ASI degradants, centenars de detencions a tot el país, més de 10 morts oficials i encara continuen les protestes, cassolades, marxes pacífiques i concentracions. El govern manté al carrer a la Guàrdia Nacional, SEBIN, la milícia bolivariana, a més dels col·lectius motoritzats i que porten armes automàtiques. Un dels estats Fronterers amb Colòmbia, va ser militaritzat i suspès el servei de les comunicacions (telèfon i internet).

El capítol FIA Veneçuela, preocupat per tots aquests greus esdeveniments, particularment en les persones del seu president Rafael Veloç García, expresident de la FIA i senador de la UIBA; i el director general del Capítol Veneçuela i president del Comitè dels DDHH de la FIA Dr. Ramón Flores Carrillo, es van comunicar amb el president de la FIA Llic. José Alberto Álvarez, i cursar invitació a tots els seus membres així com als membres del Comitè dels Drets Humans i consellers, als fins que presenciessin "In situ" el que passa a Veneçuela, avaluessin i aixequessin un informe per generar una resolució de la FIA i ser elevada davant l'OEA, ONU i altres organismes internacionals competents en la matèria.

Visita in situ DE DOS MEMBRES NO VENEÇOLANS DE LA FIA

Tot i la situació hostil i risc inherent, el president de la FIA Llic. José Alberto Álvarez de Panamà i el Dr. Joan Carles Esquivel de Costa Rica president del Comitè contra la Corrupció i Rentat de diners, en virtut de la sol·licitud del Capítol Veneçolà de la FIA i davant els esdeveniments reportats en mitjans de presensa internacional, van participar els dies 21 i 22 d'audiències públiques i privades amb fundacions i ONG defensores dels drets humans, com ara el Fòrum Penal Veneçolà, representat pels doctors Alfredo Romero, Tamara Sujú i Lilian Camejo, qui van fer una exposició i van consignar informe molt delicat de ferits, torturats, detinguts i morts. Així mateix, destacar el cas d'un jove que va ser violat amb un FAL "una arma de guerra" per un funcionari de la força armada nacional; també el d'una jove que va ser torturada amb esponges plenes d'agulles sota els seus braços, així com va ser exposat el cas de la Miss Turisme, qui va ser assassinada d'un tret al cap mentre caminava en companyia d'amics durant una de les manifestacions.

Va exposar a més la Dra. Erlenis Rodríguez, presidenta del FUNDECI, al costat del Dr. Carlos Aponte, consignant informació relativa a detinguts, ferits i morts. De la mateixa manera la Coordinació dels DDHH de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Caracas, a través de la Dra. Da Silva i Williams Maritza Jiménez, i altres personalitats van presentar informe de ferits, torturaros i desapareguts, entre els quals destaquen casos de persones a les quals els van disparar a curta distància amb escopetes de perdigons (qui originalment havia perdut un ull i estaven intentant salvar la seva vida, sent que va morir dissabte a la tarda), rifles amb bales de goma que van arrencar part de la cama a un jove, dones i joves amb perdigons incrustats en tot el seu cos, etc.

En aquest mateix ordre va fer acte de presència el president del Col·legi Nacional de Periodistes de Veneçuela, Lic. Tinedo Guia, de gran experiència en el periodisme veneçolà i de la planta televisiva RCTV, la qual li va ser retirada la concessió durant el govern del president Hugo Chávez; qui va denunciar censura de canals de televisió i emissores de ràdio i també acomiadaments massius de periodistes; d'altra banda, també va participar des de l'Argentina (a través de Skype) el Dr.. Carlos Andreucchi, expresident de la FACA i actual president de COADEM i finalment l'Enginyer José Morillo, directiu de la Confederació de Professionals Universitaris de Veneçuela (CONFEPUV) qui va presentar una sèrie de fotografies de morts i ferits, explicant els implements utilitzats en l'atac, entre els quals destaquen bombes de gas lacrimogen, gas pebre, escopetes, fusells i armes lleugeres.

És imperiós ressaltar que van ser convidades diverses ONG que per diferents raons no van poder assistir, entre elles, Control Ciutadà, disculpant en raó d'haver estat víctima d'amenaces i assetjament; l'advocat del dirigent opositor Leopoldo López, Dr. Bernardo Polit, i el Sr. Leopoldo López (pare), excusant-se tots dos per compromisos a la presó militar on es troba reclòs López. Les distinttas organitzacions que no van poder assistir per diferents causes, estan enviant els seus informes al capítol de la FIA. Es va realitzar reunió amb el Dr. Diego Arria, expresident del Consell de Seguretat de l'ONU.

Es va complir amb el deure de formalitzar invitacions per escrit i segellades amb el rebut corresponent, a l'Església, al Fiscal General de la República, a la Defensora del Poble i el ministre de Relacions Interiors i Justícia, que no van fer acte de presència ni es van manifestar de cap manera.

De la mateixa manera, vam ser testimonis de la presència militar a diversos carrers de Caracas, membres de la policia motoritzats que es desplaçaven en grups de mínim 3, així com de tanquetes d'aigua les que expulsen aigua a gran pressió. Vam veure vídeos que estan sent analitzats on emmanillen a un ciutadà contra un pal i li peguen a curta distància amb el doll d'aigua, qui al moure i buscar protecció a l'altre costat del pal, és mogut per membres de la Guàrdia Nacional i acomodat per rebre el cop d'aigua de front, mentre els membres de la Guàrdia es protegien amb els seus escuts anti motins i reien del que succeïa.

Fem notar que en cap moment vam observar a ciutadans armats, per contra, en les manifestacions anaven des de nens fins a adults, amb pancartes en què manifestaven el seu descontentament amb la situació actual, banderes de Veneçuela i de partits polítics.

Vam tenir coneixement que el govern va convocar a una marxa dels seus simpatitzants el mateix dia dissabte, molt a prop d'on es duria a terme la marxa pacífica dels ciutadans i que podria haver generat un enfrontament del qual avui, estaríem lamentanto la mort de moltes persones. En una forma molt sàvia, els organitzadors de la societat civil, canviar el lloc de la seva manifestació per evitar enfrontaments, els que no obstant això, es van donar ja acabada la marxa en atacar la policia a civils que circulaven pel carrer, fins i tot, Al davant de l'hotel al Lido, on trobàvem organitzades, raó per la qual, la seguretat de l'Hotel baixar les cortines metàl·liques per protegir els hostes.

PER TANT

En vista de les proves recollides en les audiències dutes a terme a la ciutat de Caracas els dies 21 i 22 de febrer de l'any en curs, la Federació Interamericana d'Advocats que vetlla per la defensa de les lleis i la institució democràtica a les Amèriques, condemna l'ús de la força per part del Govern Veneçolà i en contra dels seus ciutadans, l'abús de poder, la restricció a la llibertat de premsa tant escrita com televisiva, llibertat d'expressió, llibertat de manifestació, ús d'armes de foc en contra d'una població civil, ús de gas pebre afectant adults majors i nens entre d'altres i violació als drets humans dels seus ciutadans i insta el Govern de la República Bolivariana de Veneçuela a deposar la violència i entaular el diàleg amb els ciutadans per a la recuperació de la pau i el estat de Dret que ha de regir en tot país Democràtic.

La Federació Interamericana d'Advocats, reprova en forma emfàtica, l'ús de la força per part de qualsevol govern i en especial en el cas del Govern Veneçolà i crida a tots els seus afiliats, Capítols de la FIA, barres, associacions, Col·legis professionals, Federacions, Universitats i la llei dels Estats Units i Amèrica Llatina, a que facin arribar aquest pronunciament als seus governs dels seus respectius països i es manifestin públicament en contra de la violació a les lleis i la Constitució Veneçolana, els Drets Humans dels ciutadans d'aquest país, així com la violació als convenis internacionals que amb les seves accions ha violentat i segueix violentant el Govern dirigit pel president Maduro a Veneçuela, instant al cessament de la violència, l'establiment de la pau i diàleg entre el Govern i els seus ciutadans.

S'emet aquest pronunciament a la seu de la Federació Interamericana d'Advocats a Washington, Estats Units d'Amèrica el dia 25 de febrer de 2014.

Lic. José Alberto Álvarez

Panamà

President Federació Interamericana d'Advocats

La seva adreça de correu electrònica no es publicarà.